Monday, April 23, 2012

Program Rintis Kids Athletics Peringkat Negeri Selangor

'Kids Athletics' adalah program bertaraf antarabangsa yang mana program ini telah di ilhamkan oleh IAAF atau International Association of Athletics Federations bertujuan untuk memastikan dasar yang mantap dan mampan dalam pembangunan sukan Olahraga. Matlamat utama program ini ialah untuk memberi pendedahan awal asas sukan olahraga kepada kanak-kanak khususnya prasekolah.

Unit Prasekolah Jabatan Pelajaran Negeri Selangor telah mengambil inisiatif dalam memperkenalkan program Kids Athletics dalam kalangan kanak-kanak prasekolah dengan menjalankan Uji Rintis Kids Athletics peringkat negeri Selangor pada 21 April 2012. Sekolah Kebangsaan Seksyen 7, Shah Alam di pilih sebagai tempat berlangsungnya program rintis ini yang telah melibatkan hampir 100 murid prasekolah daripada 4 kelas prasekolah di sekolah tersebut.

Program yang bermula pada jam 9 pagi itu di hadiri oleh Pegawai Prasekolah dan Jurulatih Utama dari 10 buah daerah di Negeri Selangor serta pegawai-pegawai dari Unit Prasekolah Jabatan Pelajaran Negeri Selangor . Ibu bapa turut hadir menyaksikan dan memberi sokongan moral kepada anak-anak prasekolah. Sebanyak 6 acara sukan telah di pilih dalam program rintis ini di mana acara-acara ini telah di sesuaikan dengan keupayaan fizikal kanak-kanak prasekolah. Apa yang ingin di tekankan dalam program ini ialah keseronokan menyertai acara sukan dalam kalangan murid prasekolah dan bukan semata-mata mengejar kemenangan. 


Program rintis ini telah berakhir dengan jayanya dan Unit Prasekolah JPNS telah menetapkan untuk menjadikan ia sebagai acara sukan tahunan prasekolah negeri Selangor di mana untuk tahun 2012 Unit prasekolah PPD Petaling Perdana telah di pilih sebagai tuan rumah pertama Kids Athletics peringkat Negeri Selangor yang di jadualkan akan berlangsung pada bulan September 2012.

Dowload

IAAF Kid's Athletics, a practical guide














0 comments:

PERMOHONAN PEMBANTU PENGURUSAN MURID (PPM) SAMBILAN BAGI PRASEKOLAH PPDPP

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pembantu Pengurusan Murid (PPM) Sambilan bagi kelas prasekolah di PPDPP boleh mula dipohon. Berikut ...

 
Design by Wordpress Theme Edited by Mofazri | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes